fredag 3 maj 2013

Panikstickning

Efter lunch idag fick jag ett frispel. Jag bara måste få sticka på något annat, bara en liten stund. Ner i min lilla påse. Ja, den är fortfarande liten med ganska få garnnystan i. Alltså har jag inte såå mycket att välja mellan. Så, vad åkte upp på stickorna om inte ett blå, svart å vitt raggsocksgarn.


Det är inte så länge sedan jag stickade på ett par sockar, men oj vad jag har saknat mina mordvapen. Pinnarna står ju åt all håll å kanter de första varven. Å granet är ju som att sticka med båttampar, lite annorlunda mot Manos Silke som är i det andra projektet. Sticka en liten stund å så var resåren klar.


Jaha, då var det dags att byta till 4,5 för att börja slätstickningen. Inga kruseduller på det här sockarna inte. Med klassiskt raggsocksgran tycker jag det ser bäst ut med släta eller ribbstickade sockar. Det jobbiga är att jag har en känsla av att jag håller på att paniksticka. Inte panik för att jag måste blir klar. Panik för att jag bara måste göra något annat än Spectra. Varför känner jag så..?


Redan förbi hälen å det har inte ens ätits middag än. Tror det är dags att lägga ifrån sig stickningen en en stund å få i sig lite mat. Underbar fläskfilé i currysås (äkta Thailändsk) med pasta. Till och med jag som inte har någon smak kvar (otrevlig förkylning) kände att det smakade riktigt gott (å mycket vitlök).

Tack för maten Niclas ;)

Stickningen åkte upp igen, å innan jag visste ordet av var det sickat å klart för tån, å sista maskan stickad.


Lika bra att fästa trådarna på en gång. Hör syrran alldeles för ofta säga "Jo den blev klar för ett tag sedan, skall bara fästa trådarna". Sagt som gjort, stoppnålen fram å trådarna avklippta.


Gött, ser ut att passa också. Ledsen Niclas, men jag har inte mer garn så jag kan sticka den andra på en gång. Jag får se till att skaffa ett nystan till först. Men det är väl inte någon brådska, det är ju flera månader kvar till nästa vinter ;)

Å så var det samma frågeställningen igen - vad skall jag sticka på nu då? Kanske skall ta en kik i min lilla garnpåse imorgon igen? Kanske har det krypit dit något nystan jag inte har sett..? Vi får se imorgon...

5 kommentarer:

  1. Du är bara för härlig med ditt stickande undan värre går det också haha. Nu har du verkligen blivit stickabiten, duktigt.
    Kram och god natt.

    SvaraRadera
  2. Tror det är ett ganska vanligt fenomen när man gör lite större projekt att man behöver "vila" med lite mer snabbstickat emellan. Jag måste säga att jag är imponerad av ditt stickande! Du måste vara en naturbegåvning! Själv kämpar jag fortfarande med att få till en bra häl... Krya på dej!
    /Theresa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen. Jag började sticka i januari i år, så jag har myyycket kvar att lära mig. Men det är så otroligt roligt och så svårt att låta bli stickorna.

      Radera
  3. Välkommen till de levandes skara igen. Känns skönt att orka igen, eller hur? Själv har jag inte stickat på ngn dag, den där målningen av gillestugan tog sin tribut. Axlar, nacke och armar är inte riktigt i form, än. Men fint blir det. Hur som haver, ska jag idag iaf ta upp ett par benvärmare och sticka på. Har bytt till mig torkat renkött för dem, så det är nog säkrast att göra dem färdiga. Ha en bra lördag!// Ylva i Kiruna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ylva, det känns bra att vara tillbaka. Till och med orkat ett par vändor i trädgården å spaden idag.

      Är du klar med målningen i gillestugan? Benvärmare mot torkat renkött... behöver hon fler benvärmare?

      Radera