torsdag 27 juni 2013

Jag trillde dit - till slut

Jag hänger rätt ofta på Online Stickcafé på Facebook. Jag kan varmt rekommendera att ta en titt där om du inte känner till gruppen. Om du frågar mig är det mer av en drog att hänga där, dagarna i ända för att se vad folk gör, vad de visar upp å vad de vill hålla på med.

Då å då dyker det upp något som alla bara måste göra.

Ta tex Pytt... All höll på med sin pytt när jag började sticka. Det var pytt hit å pytt dit. Själv undrade jag om jag hade hamnat på fel café? Här hade min syster talat om att man kan träffa andra som stickar.

Ja men eller hur? Det enda jag kunde hitta var inlägg om var hur man skulle göra sin Pytt, å då pratar vi inte om någon maträtt utan den berömda spetssjalen. Kan tillägga här att jag kände mig mycket bortkommen i stickvärlden, precis där i början (6 månader sedan). Ni anar inte hur mycket termer å slang det finns.

Om jag har stickat en Pytt?
<skakar på huvudet>

Näh, det jag trillade dig på var nästa trend - disktrasan. Jag log snett åt alla inlägg på hur bra de är, hur miljövänliga de är och så vidare. Jag betvivlar inte en sekund på det. Tycker en del är riktigt snygg också. Men ärligt talat, varför lägga ner tid på något som skall hänga i diskhon?  Vad är nöjet med det - egentligen? Slöseri med tid om du frågar mig..!

Jag fortsätter glatt med min blåa kofta. Du vet den blåa med alla flätor. Alla stora partier är ju klara, och har varit det i ett par veckor. Jag skall ju bara... Just det, nu har jag börjat förstå hur ufon blir till.



Stopp stopp - tillbaka här igen.

Jag sitter där och försöker få till en snygg söm på armen (för 17e gången) å får bara ett sjuuuukt sug efter att börja på något nytt. Men jag har ju bara så lite kvar på koftan... Men något nytt.... men men... bara något litet, jätte jättelitet.


Ååååh gud så skönt. Ny färg, nytt garn, nya stickor, nytt mönster. Swisch swisch fram å tillbaka (hålmöster för första gången förresten). Swoooch swoooh å jag bara sitter å ler. Laddar telefonen med ett avsnitt av Electric Sheep's Podcast (på engelska).  Swooosch swooosch - å så var den klar


Har lite av känslan av att ha varit otrogen. Koftan och jag skall vara monogama ju.

Trasan - den e snygg och jag tycker om den. Men om jag kommer använda den? Det återstår att se. Hmm, skär den sig mot inte mote väggfärgen. Det går inte för sig det - där åkte den ner igen.

Gå-bort-present : det blir bra
<böjer mig ner å plockar upp en ny wettex>

1 kommentar:

  1. Tycker nog att du ska testa din trasa ordentligt för de är bra trasor. Och miljövänligt precis som du skrev. Och ha flera stycken för när du tycker trasan blivit för smutsig så slänger du den bara i tvätten och har en ny trasa när du tvättat den igen. Här hemma använder grabben stickade disktrasor för han tycker att vanliga wettextrasor är äckliga att ta i.
    Lycka till med disktraseanvändandet!

    SvaraRadera