söndag 11 augusti 2013

Stickningen biter ifrån ordentligt

Koftan är inte klar - jag vet att jag lovade att nästa inlägg skulle handla om det - men jag kan inte låta blir att lägga ut vad som hände idag. Stickningen bet ifrån mer än vanligt.

Framsidan av koftan är steekad (isärklippt), och den kanten skall täckas av ett slästickat band som fästs både på fram- och baksidan. Remsan som skickas är en fortsättning på mudden, som sedan viks runt.



Ok, det är bara 14 maskor brett, vilket innebär att arbetet hela tiden vänds. Alternativa tekniker? Joho då, YouTube har svaret på de flesta av mina frågor.


Hittade en bra video av VeryPink där hon visar hur man kan sticka baklänges - alltså, från höger till vänster istället för att vända arbetet. Har börjat få in snitsen på det nu.

Efter att remsan är färdigstickad är det dags för blockning. 14 maskor bred slätstickning vill inte vara slätt. Det gick åt många nålar för att få ut den.


Att sy fast den var också det en riktig utmaning. Gäller att hålla tungan rätt i munnen, för att det skall bli jämt och snyggt. Började nerifrån mudden och jobbade mig uppåt.


Vika runt på andra sidan och försöka få det lika snyggt på insidan


Började sy fast allt igår. men det började blir sent, och att sitta och sy med svart tråd i svart stickning - det är mina ögon inte tillräckligt bra för. Så, efter middagen började jag, glad i hågen, sticka den andra remsan. Det tog mig några timmar, och kom inte i säng förrän 01:30. Såg verkligen fram emot idag - nu är det inte mycket kvar.

Koftan åkte upp i knät samtidigt som jag får i mig första koppen kaffe. Börjar med att vika mudden och sy fast.... på utsidan.... göra om, gör rätt... Viker om och syr fast på insidan. Eller vänta nu, varför ser remsan fel ut nu då?

Vänder och vrider på sticknigen, jämför med andra sidan. Något är fel.... neeeeej - jag börjar skratta högt - jag har stickat remsan med avigsidan utåt..!!!!

Om jag hade varit en van stickare hade jag säkert kommit på något intelligent sätt att få till det, men jag repar upp, eftersom remsan är en fortsättning av mudden och inte helt lös. Så, nu får jag öva ännu mer med att sticka från vänster till höger och höger till vänster. Det här skall bli roligt ;)

6 kommentarer:

  1. Vilket jobb!
    Men så snyggt det kommer att bli!
    Heja på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma - jag har höga förhoppningar att man kan visa sig utanför tomtgränsen i den utan att behöva gömma sig ;)

      Radera
  2. Det är helt otroligt att inte denna tröja ligger slängd i en hörna någonstans, men alla svårigheter du nu har gått igenom .-)
    Men se det positiva i det, i framtida projekt kommer allt gå som en dans. NU måste du väl snart ha gått igenom alla fel som man kan gå igenom på ett projekt :D
    Men gud vad stolt jag är över dig och ditt tålamod.
    Ser verkligen fram emot att se den färdig
    Kramelikram / SysterYster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog blir jag aldrig arg när något blir fel, snarare tänker jag "Jaha, så här skulle jag inte göra", "Nämentitta - det där lär jag ju inte göra om igen".

      Jag är övertygad att det kommer komma många fler problem med projekt framöver. Jag hoppas bara att jag inte behöver göra om samma misstag alltför många gånger ;)

      Radera
  3. Oj så du kämpar på, själv så hade jag inte haft ditt enorma tålamod, du är en förebild för många. Vet att koftan blir superfin när den är klar.
    Styrkekramar många ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den blir snygg mamma... Å kan det vara så att jag har fått mitt enorma tålamod ifrån dig? *ler*

      Radera